Monday, December 6, 2010

Pindah??

Assalamualaikum wbt.

Selamat menyambut tahun baru! Hijrah atau dengan kata lainnya 'pindah'. Diam tak diam, tahun 1431 akan berakhir.. dan tahun 1432 akan bermula.. Pasti ramai yg sibuk membuat analisis dan muhasabah diri sepanjang setahun yang lepas. Dan mungkin ada pula yang memikirkan tentang rancangan tahunan utk setahun yang mendatang..

Memetik sebuah hadith yg menyebutkan tentang hijrah:

"Hijrah yang paling mulia telah dilakukan oleh sahabat-sahabat Baginda Rasulullah, maka Rasulullah mengingatkan kepada kita agar terus melakukan ketaatan kepada agama Islam, melakukan jihad, dan seluruh amalan kebaikan, dan Baginda bermaksud : aku menyeru kepadamu agar melakukan perkara-perkara (kebaikan) ini" [Syarah Sahih Muslim no 3465]

Setiap kali menyambut maal hijrah, pastinya lagu tema hijrah akan berkumandang di corong-corong radio atau pun di kaca TV. Kandungan lirik yang 'straight to the point' menjadikan lagu ini wajar untuk dihayati dan di ingati oleh setiap lapisan masyarakat dengan niat mampu menyedarkan dan memberikan motivasi diri untuk berhijrah kerana Allah.. Mari dengari lagu maal hijrah..



Hijrah memberikan kita satu gambaran bahawa adalah satu keperluan dan kemestian bagi seseorang itu untuk berubah kepada yang lebih baik.Oleh itu, marilah kita sama-sama berazam utk menjadikan tahun baru ini sebagai satu landasan baru utk berubah ke arah yang lebih baik.. Mudah-mudahan kita semua mendapat keberkatan.. amin..

No comments: