Sunday, March 7, 2010

Hiduplah seperti pengembara...

Assalamualaikum wbt

Hadith 40 Arabic text


On the authority of Ibn 'Umar, radiyallahu 'anhuma, who said: The Messenger of Allah, sallallahu 'alayhi wasallam, took me by the shoulder and said:

"Be in this world as though you were a stranger or a traveler/wayfarer."
Ibn 'Umar used to say:
"When evening comes, do not expect (to live till) morning, and when morning comes, do not expect (to live till) evening. Take from your health (a preparation) for your illness, and from your life for your death."

Dari Ibn Umar r.a., katanya : " Rasulullah SAW telah memegang bahuku dan bersabda : ' Anggaplah dirimu di dunia ini sebagai seorang perantau, atau pengembara. ' Maka Ibn Umar berkata : "Jika engkau berada di waktu petang, maka janganlah engkau menunggu pagi. Dan jika engkau berada di waktu pagi maka janganlah engkau menunggu petang. Gunakanlah waktu sihatmu sebelum datang waktu sakit. Dan gunakanlah waktu hidupmu sebelum datang waktu mati.

Betapa indahnya hidup ini apabila kita berjaya menghayati dan menghargai segala ciptaan ALLAH.. Dia yang menjadikan langit tanpa tiang, malam dan siang, hujan dan panas... Masya Allah... Namun, adakah kita telah mensyukuri segala pemberian dari-Nya???

'Serves the ummah towards betterment..'

No comments: