Tuesday, March 9, 2010

Pasangan muda...

Assalamualaikum

Mulakan entri kali ini dengan surah Az-Zarriyat,

"Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran Allah. [49] Maka segeralah kembali kepada (mentaati) Allah. Sesungguhnya aku seorang pemberi peringatan yang nyata dari Allah untukmu." [50]

Sungguh adil ciptaan Allah.. Dia menciptakan Hawa untuk Adam.. Sudah terang dan nyata.. tujuannya agar kita sentiasa mengingati kebesaran Allah.. Agar bertambah keimanan dan ketaqwaan kita kepada Allah..

Beberapa hari yang lepas, aku bersama seorang kawan, J, pergi makan di sbuah restoran di ECM.. Sedang kami menikmati hidangan, ada sepasang kekasih muda duduk di sebelah meja aku.. Hati aku seraya berkata.. 'Mudanye pasangan ni..' Melihat telatah mereka berdua, aku tersenyum bersendirian meninggalkan J dgn seribu satu persoalan.. Tersenyum melihat gelagat si lelaki yang kurang matang dan perempuan yang hanya menuruti perintah lelaki itu.. Bukan niat aku ingin memburukkan sesiapa, tp ini perkara yang ingin aku kongsikan.


sekadar gambar hiasan

"Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah suatu perbuatan yang keji dan sesuatu jalan yang buruk.” (Al-Isra [17] : 32)

Lumrah setiap insan inginkan pasangan.. Lumrah tersebut dijadikan oleh Allah.. dan Allah tidak menjadikan lumrah itu bersendirian, tetapi Allah titipkan dgn panduan2 bagi mengawal lumrah tersebut.. Antaranya, peringatan Allah dalam surah An-Nur, ayat 30:

"Katakanlah (Wahai Muhammad) kepada orang-orang lelaki yang beriman supaya mereka menyekat pandangan mereka (daripada memandang Yang haram), dan memelihara kehormatan mereka. Yang demikian itu lebih suci bagi mereka; Sesungguhnya Allah amat mendalam pengetahuannya tentang apa Yang mereka kerjakan." [30]

Mesej yg ingin aku smpaikan ialah.. Allah mengurniakan Aqal kpd kita untuk membuat pilihan antara yang baik dan buruk. Apabila aqal di kuasai oleh nafsu, disitulah bermula segala kemungkaran.. Sebaliknya, aqal yang dipandu dgn Al-Quran dan As-sunnah akan membawa kepada kebaikan...

Berdoalah agar kita dijauhkan dari perkara2 yang boleh merosakkan iman kita..

To serve the ummah towards betterment

6 comments:

~candlesky~ said...

Totally agree!!=)

Baru je semalam masa kuliyah Tazkiyatun Nafs, Ust ada ingatkan "Ciri ke-6 dlm Muwasofat Tarbiyah ialah Mujahadah li Nafsihi.. Musuh pertama adalah NAFSU. Tak payah pergi jauh, dlm diri sendiri pun ada."

Itu yg paling penting.. Jaga & kawal nafsu untuk pastikan hati yang mana raja bagi setiap manusia dapat buat keputusan bukan berpandukan nafsu=)

karimah said...

karimah fakhriah likes this entry (smbil thumbs up mcm kat fb)

Jepah said...

mcm knl la gmabr tu... seperti aku pernah melihat mereka... hahaha

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

Kini:
Yup.. bahaya kalau buat sesuatu ikut nafsu.. i.e sumtyme.. muudy tu pun sbb nafsu.. :)

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

Karimah:
(^_^)

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

Jepah:
haha... guess u know.. :)