Friday, September 4, 2009

Talk Less...

Assalamualaikum wbt.
Setelah 2 minggu kita berpuasa, mungkin byk perubahan yang kita dah lakukan.. mungkin juga tak de perubahan langsung! atau.. mungkin ada yg berubah menjadi lebih teruk dari sblumnya datang RAMADHAN.. na'uzubillah..
One thing i would love to share is about 'talk'.. Dalam bulan puasa ni, kdg2 kita tak sedar yg kita ni byk ckp.. huhu.. sumtyme smpai kita mengumpat hal org, ckp blakang dan byk lagi persepsi negatif yg kita buat pada org.. Refer to post E.. Smuanya ats diri kita sendiri yg tentukan kan??
More than that, kadang2 bila kita byk bercakap, mungkin juga ada kawan2 yg kita tak sedar terasa dgn kata2 kita.. Biasalah, manusia tak lari dari kesilapan, tapi kesilapan boleh diminimize kan!! Nabi pun pernah berpesan, kalo kita nak slamat dunia dan akhirat, diam adalah lebih baik.. maksudnya, just cakap perkara yg perlu sahaja. Yg lebey2 tuh, simpan jer la dalam buku 555 k!..Sebaliknya, lebih baik kita byk mendengar dari bercakap.. Kenapa??? Anda cuba, anda akan dpt jawapan nya..


So, mari la kita sama2 renungkan semula.. kita ni byk ckp perkara yang perlu atau tak?? Tepuk dada, tanya IMAN!.. Renung-renungkan... dan selamat mencuba!
"What's funny about people is that those who talk the most usually have the least to say"

2 comments:

3p4h said...

Serius, kalo ko nmpk ak kurang ckp pasni, ko jgn tny apa2 k?

Byk sgt da dosa... =(

p/s: Status: EDD

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

3p4h:
Okehhh.. :s