Friday, March 7, 2014

Kerja hari ke-2

06/03/2014

Hari ke-2 dapat shift pagi. (10.00am - 6pm) 

Pagi-pagi belajar opening dengan head outlet. Semuanya berjalan seperti biasa.  Customer baru tak banyak sangat. Kebanyakkannya regular customers yang sudah biasa deal dengan staff sebelum ni. So aku just observe sahaja. 

Product knowledge? Hmm.. Ada yang masih kosong, ada yang dah ada tapi perlu di improve.. Tapi oleh kerana sudah ada pengalaman bekerja, aku lebih suka untuk bertanya walaupun kadang-kadang dah tahu apa jawapannya. Staf baru takkanlah nak tunjuk pandai kan? Sebabnya berdasarkan pengalaman yang tak seberapa ni, untuk business, cara menerangkan produk kadang-kadang agak tricky sedikit dan tak sepenuhnya evidence based (baca: level of evidence and reliability of the research) untuk jual produk. So sebagai langkah selamat, biarlah aku nampak stupid atau blurr tentang produk. Apa yang penting, pengetahuan produk berdasarkan apa yang mereka nak.  


'Masuk kandang lembu, mengelembu, masuk kandang harimau mengucap..' 

Sales driven? Well, sudah cukup sudah menjadi hamba duit ketika bekerja bersama company lama. The passion or excitement tu dah agak pudar. Tambahan, kerja di sini pun memang tak akan lama. So, just kerja biasa-biasa saja. Buat sales sekadarnya.

Nak kerja lama ke?? Itu soalan hot dari hari pertama bekerja sehingga hari kedua. Bila ditanya, aku cuma jawab tak tahu lagi. huhu... Kesian juga lah pada company dan staf-staf lain sebab kena ajar staf baru itu dan ini tetapi pada akhirnya, aku akan berhenti. (mungkin cuma bekerja 2-3 bulan).

Okey, done for today. Wasalam




No comments: