Monday, July 11, 2011

Food testing - curry noodles

Setelah bebarapa tahun atau bulan tidak masuk ke dapur untuk memasak,, hari ini pecah rekod. Seingat aku, last time masak ialah waktu final exam therapeutic diet (haha.. tapi aku tak sure if menu aku pada waktu itu boleh di consider 'memasak'). Untuk mencuba kebolehan memasak curry noodles (dalam bahasa melayu - Mi kari), aku telah membuat food testing supaya program demo cooking Khamis ini berjalan dengan lancar (maksudnya, rasa yang acceptable, presentation yang attractive dan bersedia menghadapi sebarang kemungkinan..) So, entri kali ini berkisarkan cerita,

'Bila lelaki (as dietitian) masuk dapur'..



Pagi-pagi lagi dalam jam 10.00, aku sudah ke pasar Jusco untuk membeli barang-barang masak. Agak pelik apabila masuk bahagian barang basah kerana kesemua pembeli ketika itu adalah perempuan yang berpangkat makcik.. Lelaki? (tukang potong ayam je yang ada).. but who cares kan? hehe..

Selesai beli barang-barang, kira-kira jam 11.30 pagi, aku dah masuk dapur.. bersihkan ayam, udang, dan sayur seperti biasa.. (bila potong ayam, teringat zaman praktikel di IJN (National Heart Institute) dulu.. kena dera potong ayam dalam bilik 'butchery'. Sejuk wooo! Tetiba tersenyum sendiri. Ok.

Setelah setel, aku buat paste kari dan sediakan bahan-bahan untuk menumis..

Bahan untuk menumis

Sekarang part memasak.. Aku pendekkan cerita, inilah hasilnya..

Ini sayur-sayuran untuk dihidang bersama

Contoh hidangan (sebelum ditambah kari)

Contoh hidangan (selepas ditambah kari)

Konsep masakan ini:
Rendah kalori, kurang lemak dan tinggi serat. Amat sesuai untuk semua lapisan masyarakat dan terutamanya mereka-mereka yang ingin menguruskan berat badan.

Bahan-bahan yang diubahsuai:

Ayam tanpa kulit (bahagian dada)
Santan --> Susu rendah Lemak
Tauhu goreng --> tauhu bakar
Sayur-sayuran dipelbagaikan
Saiz hidangan yang cukup-cukup untuk seorang makan

Pesanan: Sayangilah diri dan jantung anda

13 comments:

3p4h said...

Menarik! Healthy mee curry!

Teringat exam therapeutic diet ko ;) hehe...

p/: Ni praktis sblm wat kt CAC la ni. All da best! Nnt ak dtg time cooking demo tu. InsyaAllah.

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

to 3p4h:

aha.. thanks bro.. btw, nak mintak tlg ko assist aku time demo tu.. boleh ker?? please.. dalam kul 12 tgh hari.. :)

3p4h said...

Alamak, 14hb kan? Aku terlupa mungkin aku ada trip ke UPM... aduhai2 br pasan... T_T

tok janggut said...

nak mee kari utk menambahkan berat bdn,boleh???

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

to 3p4h:
oo.. tak per la bro.. moga selamat perjalanan kamu.. :)

to tok janggt (this name is no longer relevan):
Ni low calorie.. p cari yg high calorie ok.. haha

3p4h said...

Eh madan, tok janggut dah xda janggut ke? Wahaha!

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

to 3p4h:
LICIN.. haha

tok janggut said...

ade lg... ibarat takkan melayu hilang didunia, begitulah takkan janggut hilang dari tok janggut,hehehe...

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

to tok janggut:
ye la tok.Janggut tu akan tumbuh sentiasa.. Kumpul la sampi jadi mcm En.3p4h.. hehe.. :p

rafiqa cute said...

wah.....nampak sedap la. tapi sayang hanya dpt dilihat melalui gambar,x dpt merasa.haha......

tok janggut said...

rase rugi tak dapat tgk demo ni aritu...

Mohd. Ramadan Bin Ab.Hamid said...

to rafiqa:
Kat kedai bnyk je mee kari... hehe...

to tok janggut:
Liverpool kan lebih penting.. haha.. :p

tok janggut said...

erk... dejavu kah??huhu...