Wednesday, June 8, 2022

Internalize

 Internalize atau muhasabah diri memang penting pada semua orang. 

Apa yang saya lalui setelah saya naik kerja, banyak mengajar saya.. 

1. Saya kehilangan kakak angkat atau sahabat karib sekerja saya, Kak Norimah Said. Beliau banyak membantu saya dari segi kerja malah kehidupan peribadi saya. Pada saya, beliaulah tempat saya mengadu, berkongsi kegembiraan dan kesedihan. Banyak nasihat dari beliau yang masih terngiang-ngiang di ingatan saya. Saya struggle juga apabila tinggal sendiri di fakulti (maksudnya tiada teman rapat).

2. Saya struggle nak mengimbangkan antara kehidupan keluarga, kerja dan belajar. Banyak benda baru di tempat kerja seperti sistem kerja yang berubah, subjek mengajar yang baru dan banyak lagi. 

3. Saya cuba nak cari pengganti kepada kakak angkat saya. Cuba untuk rapat dengan bebarapa orang kawan, tapi malangnya tiada yang sama... Walaupun orang kata, patah tumbuh hilang berganti, tapi tiada untuk saya. Banyak rakan sekerja yang hanya fokus pada hubungan atas dasar kerja. Ada yang kata, kawan ni ada yang kita baik dengan dia, tapi tak semestinya kita selesa kan? Kalau selesa, kita lebih suka nak spend masa, dan bercerita tentang apa pun selagi tidak memburukkan sesiapa. 

4. Setelah beberapa bulan, alhamdulillah.. saya sedar yang sekarang saya perlu bersendiri di tempat kerja, tiada lagi sesiapa yang boleh saya berkongsi seperti dulu. 

Inshaallah, semoga saya terus kuat!

No comments: